تبلیغات
کلاس اول دبستان خوروش 4 - ساده‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از بیماری آلزایمر
کلاس اول دبستان خوروش 4
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            جمعه های من
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
     

چند سال پیش در روز جهانی آلزایمر مجری برنامه‌ی تلویزیونی از یک پدربزرگ دوست‌داشتنی سۆال کرد: «پدر جان چند تا فرزند دارید؟» این پدربزرگ کمی فکر کرد و نگاهی به اطراف انداخت و آرام در گوش همسرش زمزمه کرد: «ما چند تا بچه داریم؟»

دیدن این تصویر برایم هم دردناک بود و هم هشداردهنده! اینکه آدم حتی تعداد بچه‌های خودش را یادش نیاید خیلی عذاب‌آور است. اینکه کم‌کم همه چیز از ذهن آدم محو شود دردناک است.

شما که دلتان نمی‌خواهد وقتی پا به سن گذاشتید خدای ناکرده آلزایمر بگیرید و همه‌ی خاطرات و گذشته‌تان را به دست فراموشی بسپارید؟ اگر چنین است از همین حالا بایدبه فکر باشید. به عقیده‌ی متخصصان روش‌های پیشگیری از ابتلا به آلزایمر شباهت زیادی به شیوه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی دارد. با ما باشید تا چند توصیه‌ی متخصصان برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری را با هم مرور کنیم.

برای پیشگیری از بیماری‌های آلزایمر از مصرف اسیدهای چرب ترانس و چربی‌های اشباع‌شده بپرهیزید، تا جایی که می‌توانید مصرف میوه، سبزیجات و گردو و آجیل را بالا ببرید و ورزش کنید. این‌ها دستورانی است که محققان در Physicians Committee for Responsible Medicine   به چاپ رسانده‌اند تا یکی از بی‌سروصداترین و عذاب‌آورترین بیماری‌های زمانه از شما دور شود.

بیماری آلزایمر یکی از بیماری‌های مربوط به زوال عقل است و بر اساس پیش‌بینی متخصصان تا سال 2050 حدود 100 میلیون نفر را مبتلا خواهد کرد. به یاد داشته باشید که پیری تنها عامل ابتلا به این بیماری نیست. بلکه عوامل دیگری مانند تغذیه‌ی نامناسب و میزان فعالیت‌های بدنی نیز در ابتلا به این بیماری دخیل هستند.

 

یادتان باشد که آلزایمر درمان‌پذیر نیست و تنها روش مقابله با آن پیشگیری است. برای این هدف محققان 7 راه حل ارائه کرده‌اند که توصیه می‌کنیم آویزه‌ی گوشتان کنید:

 

1. تا جایی که می‌توانید مصرف اسیدهای چرب ترانس و چربی‌های اشباع‌شده را محدود کنید. به عقیده‌ی متخصصان افرادی که روزانه بیش از 25 گرم چربی‌های اشباع‌شده مصرف می‌کنند دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار می‌گیرند. مواد غذایی چرب خطر چاقی و ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 را بالا می‌برد. این دو عامل از عوامل مهم ابتلا به بیماری آلزایمر می‌باشند.

رژیم مدیترانه ای

2. تا جایی که می‌توانید مصرف میوه، سبزیجات و غلات را افزایش دهید. مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها، فولات و ویتامین B6 نقش زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مغزی دارند و کلا سلامت مغز را بالا می‌برند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که رژیم مدیترانه‌ای تأثیر زیادی در سلامت بدن و به خصوص مغز دارد. از خصوصیات این رژیم می‌توان به مصرف سبزیجات خام یا پخته، میوه‌های خام یا پخته به میزان زیاد، گوشت سفید دو تا سه مرتبه در هفته، مصرف بسیار کم گوشت قرمز، ماهی دو تا سه مرتبه در هفته، محصولات لبنی به خصوص شیر گوسفند یا بز، غلات، روغن زیتون به مقدار زیاد اشاره کرد. به عقیده‌ی محققان داشتن تغذیه‌ی سرشار از سبزیجات و گیاهان نیز خطر ابتلا به مشکلات مغزی را کاهش می‌دهد.

 

3. روزانه 30 گرم آجیل یا غلات کامل مصرف کنید تا به اندازه‌ی کافی ویتامین E دریافت کنید. ویتامین E خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

 

4. با مصرف مواد غذایی یا مصرف مکمل غذایی (البته تحت نظر پزشک) ویتامین B12 بدنتان را تامین کنید.

 

5. از مصرف خودسرانه‌ی مکمل مولتی‌ویتامین حاوی آهن و مس خودداری کنید مگر اینکه با تجویز پزشک باشد. مس و آهن استرس اکسیداتیو را بالا می‌برد و باعث آسیب‌رسانی به سلول‌ها می‌شود.

 

6. از مصرف مواد غذایی که در تماس با وسایل آلومینیومی آشپزخانه بوده‌اند بپرهیزید. البته نقش آلومینیوم در ابتلا به آلزایمر همچنان در دست بررسی است اما بهتر است جانب احتیاط رعایت شود.

 

7. هر هفته حداقل سه مرتبه به مدت 40 دقیقه پیاده‌روی کنید. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که فعالیت‌های فیزیکی خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد. در حالت کلی رعایت بهداشت عمومی نیز برای حفظ حافظه مفید است.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
چهارشنبه 20 شهریور 1392
پنجشنبه 23 شهریور 1396 03:04 ب.ظ
It's going to be ending of mine day, except before ending I am reading this impressive piece of writing to increase my
know-how.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی

دریافت كد بازی آنلاین تصادفی

كد تقویم